søndag den 14. juli 2013

Drama på stenene

Var Lørdag en tur i Frederikshavn, for at fiske fladfisk. Vi startede med at forsøge at grave vores egen sandorm.. Et meget stort arbejde, i forhold til udbyttet... 4 store orm, og et par små, blev det til. Men ud at dette fik vi 7 fladfisk på land, hvor 6 af dem holdt målet, så på det punkt, var det  fint:-) Vi kørte efterfølgende ned og købte nogle sandorm, så vi var klar til næste tur Søndag, hvor vi skulle mødes kl.05 hos Daniel.
 

 
 
Ville gerne have haft Jørgen Leth til at kommentere dagens fisketur, med sin lyriske malerpensel. Det var et drama med op og nedture. Lad os starte med det værste. Daniel ville gå de 10 meter hen til mig, over de store sten, hvor jeg sad, men i processen gled han, og slog hovedet ned i en af de store sten. Jeg sad og ventede på at der skulle komme et morsomt udbrud fra hans side, men det udeblev, og jeg måtte hen og se til manden, der var tydeligt groggy efter mødet med stenene. 15 Minutter senere, kunne vi heldigvis tage det hele med et smil, men hans klossethed kostede lidt mærker:-) Kan nu bryste sig med, at have fået "hovedet på blokken" ;-)


Efter dette lille drama, begyndte de flade at melde sin ankomst. Og vi fik en enkelt hver. Martin havde ved gårdsdagens biograftur, sagt at han ville kigge ned, og ved otte tiden ankom han med futsko og sodavand. Det var der også plads til, for Daniel havde netop stemplet ind i "den hemmelige klub" (yderligere beskrivelse af denne finder ikke plads, på denne sobre blok).
  Vi fandt ud af, at havde vi ikke haft hug i ca. 10 min, skulle vi lige køre et par gange på hjulet, og vente igen. Det tændte skrubberne og rødspætterne, og ofte gav det efterfølgende hug. Det blev til 15 stk, hvor af 13 holdt målet. Og for mig, var det helt perfekt, for jeg er ikke en mand der på nogen måde, ynder at spise det jeg fanger- desværre. Men lige netop fiskefiletter kan jeg lide, og det tilføre nu engang fiskeriet en ekstra dimension, at man kan spise det man fanger! Så selvom det tog et stykke tid at rense, flå og filetere fiskene, blev det gjort med et smil på læben. I aften står den så på fiskefiletter, og pigerne i huset har bebudet, at de ikke deltager i festmåltidet, så håber sønnike vil gøre mig selvskab:-) 6 skrubber blev givet til svigerforældrene, kørte ned til ungernes oldemor med nogle filetter, og gav ligeledes en  håndfuld til genboen. Kan ikke huske, at jeg nogensinde har oplevet så godt et fiskeri efter fladfisk. Skal uden tvivl snart ud efter dem igen!
(Hemmeligt fladfiskemøde) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar